DİSKALKULİ NEDİR?

En genel anlamda diskalkuli, matematiksel ilişkileri kavrama ve hesaplamada, sayısal sembolleri tanıma, kullanma ve yazmada açığa çıkan bozukluk ve yetersizliktir. Diskalkulinin bazı belirtileri şunlardır; para üstü verirken şaşırma. Gün hafta ay mevsimler vb. kavramları anlamada güçlük çekme. Sayıların geçtiği öğrenmelerde hafıza zayıflığı.  Basit geometrik şekilleri çizememe ve tanımlayamama. Kesirler konusunu anlamada zorlanma. İşlemlerde sürekli on parmak kullanma gibi.

Var olan bu belirtiler çocukluk döneminde, öğrencinin tüm çabalarına rağmen akademik başarısızlığın artarak devam etmesine sebep olmakta sonucunda da özgüven eksikliğine sebep olmaktadır. Sürekli olarak matematik derslerindeki olumsuz yaşantılar stres kaynağına dönüşmektedir. Öğrenci kendisine aritmetik becerilerin sergilenmesi gereken bir etkinlik yapması istenecek telaşıyla yaşamakta ve bununla mücadele etmek zorunda kalmaktadır. Şanssız olan öğrenciler çevresindeki kişiler tarafından zihinsel engelli muamelesi görmektedir.

DİSKALKULİ İÇİN ÇALIŞMA ÖNERİLERİ

  • Para üstü verme, hesaplama pratikleri bol yapılmalı. Bu nedenle alışverişte etkin olması önemlidir.
  • Gün hafta, ay, mevsimler, vb. kavramları anlamada güçlük çektiği için özellikle görsellik kazandırarak sık çalışmalar yapılmalıdır. Çarşambadan önce hangi gün gelir?, Mayıstan sonra hangi ay gelir, kıştan sonra hangi mevsim gelir? Gibi pratikler içeren çalışmalar yapın. Kâğıt ya da tahta üzerinde görsellik içeren yazım ya da çizimler öğrenmesini kolaylaştıracaktır.
  • Zamanı anlatmada, yer ve yönü bulmada zorlanma olduğundan önce, sonra, 3 gün önce ve sonra gibi patrikler bol yapılmalıdır.
  • Stratejik planlamada beceri eksikliği olduğundan bol stratejik masa oyunları oynansın. (örn: satranç, tavla, koridor, kızmabirader, monopoly gibi)
  • Matematikteki genel kavramları anlayamama ve hatırlayamamada zorluk sık görüleceği için zorlandığı kavramlar 100 kerede olsa tekrar anlatılmalı, anlamıyor diye öfkelenilmemeli, çocuk suçlanmamalı. Bilin ki bu onun elinde değildir. Nörolojik yapısı bu şekilde oluşmuştur.
  • Kesirler konusunu anlamada zorlanma
  • 5 mi büyük 7 mi, 18 mi küçük 21 mi gibi sık pratikler eğlenceli bir şekilde yapın. Karışıklıkta detaylı anlatın.
  • Matematiksel sembollerin kafa karıştırması durumu yaşayacağı için özellikle kesirler de zorlanacaktır. Basit şekiller, evde küpler ile görsellik kazandırarak anlatın.
  • Günlük hayat problemlerini anlamada, bilgileri ve olayları sıralamada zorlanma yaşayabilir. Yine tekrar tekrar, basite indirgeyerek anlatın.
  • Zekâ oyunları kitapları alın ve birlikte soruları çözün. Kurşun kalemle yapın, bir ay sonra cevapları silip tekrar yapın.
  • Akranlarına göre geride olduğu için onu çok sıkmadan, yüreklendirerek daha fazla çalışma saati ayırın.
  • Ev içinde günlük yaşama ilişkin içinde sayılar olan küçük sorumluluklar verin. Ama bunları da küçük küçük ödüllendirin ki motivasyonu artsın. Örneğin; Masayı hazırlarken 4 tabak, 3 çatal, 6 kaşık götür gibi. Herkese ikişer kurabiye getir gibi, ipe 8 tane kırmızı, 6 tane mavi boncuk geçir vb. sayılarla ilgili günlük hayatta olabilecek tüm etkinlikleri oyuna çevirin.