ÇOCUKLUK ÇAĞINDAKİ ASPERGER SENDROMU BELİRTİLERİ

ÇOCUKLUK ÇAĞINDAKİ ASPERGER SENDROMU BELİRTİLERİ

Okul öncesi dönem çocukların akranları ile iletişim içine girdiği dönem olması bakımından Asperger sendromunun belirtilerinin ilk olarak farkında olunabildiği bir süreç olarak görülebilir. Belirtiler şu şekilde olmaktadır;

  • Jest ve mimikleri tanıma, anlamlandırma, iletişime başlama ve sosyal ipuçlarının değerlendirilmesi gibi becerilerin yetersiz olması
  • Her zaman yapılan ve rutin haline gelen ilgi alanı, gündelik etkinliklerin değişmesinden rahatsız olma.
  • Empati kurabilme konusundaki yetersizlikler.
  • Konuşma tonundaki değişimleri ve vurgulamayı ayırt edememe. Şakaları anlamlandıramama, alaylı bir yorumu kelimenin ilk anlamıyla algılama durumu gelişebilir. Vurgusuz ve tek düze konuştuğundan dolayı diğerlerinin onu anlaması güçleşebilir.
  • Akranları ile karşılaştırıldığında konuşma tarzı fazlası ile resmidir. Örnek verilecek olunursa geri geldi demek yerine iade edildi diyebilir.
  • Diğerlerinin yüzüne veya gözlerine bakmakta sıkıntıların olması ve göz temasından uzak durmak.
  • Normalin dışında görülebilecek yüz veya vücut ifadeleri kullanma.
  • Normalin üstünde hakim olunan bir veya daha çok ilgi alanının var olması. Asperger sendromuna sahip olan çocukların büyük bir kısmında bütün yerine bütünün parçaları ile oynama ve anormal faaliyetlerle çok sık ilgilenme görülebilir. Bu ilgi alanları  ev dizaynı, karmaşık resimler çizmek,astronomiye ilgi duymak tarzında görülebilir. Yılanlar, yıldız adları gibi alanlarla fazla alakalı olabilirler.
  • Çoğunlukla konuşmaları ilgi duydukları alanların üzerinedir. Bu alanlar hakkında uzunca sohbetler edebilirken diğer alanlarda konuşmaktan geri çekilebilirler. Konuşmalar tek yönlü gerçekleşir ve içsel yaşantılar sözel olarak ifade edilir.
  • Motor gelişimleri akranlarına göre yetersizdir. Çatal bıçak kullanabilme, bisiklet sürebilme, top yakalama gibi becerileri kazanması uzun süre almış olabilir. Yürüme ve el yazısı genelde gariptir.
  • Yüksek ses, ışık, aşırı koku ve tatlara yönelik duyarlılığı fazladır.
  • Yukarıda verilen belirtilerden bir veya ikisinin varlığı çocuğun Asperger sendromu olması ile ilişkilendirilemez. Teşhisin sağlıklı bir şekilde konabilmesi için çocuğun belirtileri karışık olarak göstermesi ve sosyal alanlarda belirgin derecede sıkıntı yaşaması gerekir. Asperger sendromu ile otizm bir çok yönden birbirlerine benzese bile Asperger’li çocukların dil ve zeka alanlarındaki gelişimleri normal düzeydedir. Buna ek olarak Asperger’li çocuklar otizmli çocuklara göre arkadaş kazanma ve faaliyetlere katılım konularında daha çok efor sarf ederler.