ÇOCUĞUMUZ VE ARKADAŞ TERCİHLERİ

Arkadaşlar birbirleri üzerinde karşılıklı faydalı ve düzeltici bir etki göstermelidirler. Çocuk kendisinden farklı ve kendisini tamamlayan birçok kişilikle iletişim kurma fırsatlarına ihtiyaç duyar. Çekingen bir çocuk girişken arkadaşlar, fazla korunmuş bir çocuk otonom oyun arkadaşlarına, korkak bir çocuk cesur arkadaşlara ihtiyaç duyarken olgun olmayan bir çocuk da daha olgun arkadaşlardan faydalanabilir. Fanteziye çok güvenen bir çocuk gerçekçi arkadaşlara ihtiyaç duyar. Agresif bir çocuk, güçlü ama agresif olmayan oyun arkadaşlarınca kontrol edilebilir. Amacımız, çocuğumuzu kendisinden farklı kişiliklere sahip çocuklarla ilişkiye girme konusunda cesaretlendirmektir.

Bazı ilişkiler desteklenmemelidir. Hâlâ bebek gibi davranan çocuklar birbirlerinin olgun olmayan davranışlarını destekler. Çok içe dönük çocuklar yeterince sosyal ilişkilere girmezler. Suç işlemeye meyilli çocuklar birbirlerinin anti-sosyal özelliklerini besleyebilirler.

Arkadaşlarından baskın olup terör havası estirmeye meraklı çocuklar konusunda özel bir dikkat gösterilmelidir.  Kendi büyük “deneyim”lerinden dolayı okulda veya mahallede kahramanlık statüsünü elde ederek, istenmeyen karakter modelleri haline gelebilirler.

Bir yandan çocuğa kendi arkadaşlarını seçme sorumluluğunu verirken bir yandan da bu ilişkilerin yararlı ilişkiler olması sorumluluğunu üzerimize almak çok ince bir denge gerektirir.

ÇOCUĞUNUZLA SAĞLIKLI İLETİŞİM, Haim Ginott, Kuraldışı Yayınları